Rätt produkt, i rätt tid, rätt monterad, till rätt pris
Att leverera i tid kan ibland vara av mycket stor betydelse. Driftsstopp har inget utrymme i vår ”just in time-tillvaro”. Om den levererade produkten och/eller montaget inte också motsvarar förväntningarna och ännu värre ingen heller riktigt vill ta ansvar för det, är vi i praktiken tillbaka på ruta 1. Priset då? Nja, man skulle möjligen – inom rimliga gränser – våga utnämna det till den minst väsentliga faktorn. Åtminstone på kort sikt. Ändå är priset alltid föremål för en stor- och berättigad uppmärksamhet. Därför är det både enklast och trevligast om även den delen är rätt redan från början. Tillsamman med våra leverantörer, och naturligtvis kunder, arbetar vi löpande med produktutveckling. Logistiken måste också ständigt bevakas samtidigt som verkstadsutrustning och maskiner hela tiden uppdateras. En kostnadseffektiv verksamhet är också en andel i ett framgångsrikt företag. Inköp en annan. Om vi inte köper rätt produkt och får den levererad i rätt tid och till rätt pris, blir det mycket svårt att leva upp till vår affärsidé. Eller rättare sagt, det blir omöjligt. Hela vårt sortiment köper vi in utan mellanhänder och i sådana kvantiteter, att rätt pris och fraktkostnad kan erhållas. Det allra mesta köper vi utanför landets gränser. Transportbanden mestadels från Holland, som ju är något av transportbandets moderland. Också trummotorer tar vi hem från Holland men vår största leverantör finns i Danmark.. Tyskland, Italien och England är också länder med vilka vi har samarbete. Vi har kunder inom de flesta verksamhetsområden och med synnerligen varierande behov. Från den sprödaste choklad till stora, tunga gipsblock. Våra kunder finns såväl bland de minsta som bland de största i sin bransch. Oavsett storleksordning är det vår uppgift att göra ett förstklassigt arbete från början till slut och därefter ta fullt produktansvar. Det är ingenting kunden skall behöva efterlysa och kräva. Vi kräver det av oss själv. Det blir både billigast och trevligast så – för båda parter. En bra affär skall ha två vinnare. Gärna fler. Aldrig färre. Vi har under årens lopp utvecklat rutiner, som förenklar hela processen mellan kunden och oss. På det viset kan både kunden och vi ägna vår kraft åt själva kärnfrågan. |